Vi hjälper till med företagets utsida, vilket påverkar framgången avsevärt. Det fungerar ofta som på bilden. Vi ser först namnet, logon och ev sloganen. Är de bra, så går vi till hemsidan, etc. Många företag satsar mycket på insidan - bra produkter och tjänster mm - men inte tillräckligt på utsidan. Kunder gör ofta flera inköp, så färre nya kunder varje månad och år- hela företagslivet, innebär enorma summor i förlorade intäkter.
Företagsnamn
Företagsnamnets betydelse
Företagsnamnet är troligen företags mest underskattade beslut. Det är också ett beslut som många tror är enklare än vad det är. Företagsnamnet är ansiktet utåt, ofta hela företagslivet. Det är ofta det första potentiella kunder kommer i kontakt med, så man bildar sig en uppfattning om företaget och dess verksamhet utifrån det. Det gör att det påverkar såväl förtroende som intresse. Första intrycket består, är ofta sant. Vi har sett otaliga fall där det går bättre för företag efter att de bytte företagsnamn. Det lönar sig därför ofta att byta företagsnamn.
d
Hur går det till?
1. Arbetet påbörjas med en intervju på ca 15 min
2. Härefter presenteras 5-10 namn/omgång var 3:e/4:e dag i så många omgångar som krävs. Vanligtvis är namnet bestämt inom 2 veckor. Om ett namn inte går igenom hos Bolagsverket, så fortsätter arbetet.
Logo
Logons betydelse
Logon är precis som namnet ansiktet utåt. Man kan likna betydelsen av namnet och logon med betydelsen av en boktitel och framsida på boken. Innehållet är viktigast, men för att (rätt) kunder ska gå fram till boken behövs en passande och attraktiv titel och framsida. En bra logo kan stärka varumärket. Man vinner mycket på att ha en bra och snygg logo. Många tar fram den själva med olika verktyg, eller ber en vän göra det. Det blir sällan lika bra som att ta professionell hjälp.
Hur går det till?
1. Arbetet påbörjas med en intervju.
2. Logos presenteras i så många omgångar som krävs.
3. Slutfiler levereras i vektoriserad eps, ai, jpg mm.
Slogan
Sloganens betydelse
Eftersom logon är ansiktet utåt, och syns i många sammanhang, så kan man med en slogan i logon få med mycket mer information kring vad man gör eller vad varumärket står för tex. Detta gör att det kan påverka framgången avsevärt. De flesta av oss har några favoritslogans vi kommer ihåg.
Hur går det till?
1. Arbetet påbörjas med en intervju.
2. Slogans presenteras i så många omgångar som krävs.
Produktnamn/tjänstenamn
Produktnamnets betydelse
Produktnamnet är en viktig del av produkten, och påverkar försäljningen av den, ofta avsevärt. Samma sak gäller tjänstenamnet. Al Ries, författaren till boken Positionering, har sagt att det viktigaste marknadsföringsbeslutet är varumärkesnamnet.
Hur går det till?
1. Arbetet påbörjas med en intervju.
2. Namn presenteras i så många omgångar som krävs.
3. Om det ska registreras, så ingår hjälp med varumärkesregistrering.
Namnanalys
Bakgrund
Vi har gjort ca 500 namnanalyser, bland annat i samverkan med Nyföretagarcentrum. Vi rekommenderade 9 av 10 att byta namn/förslag. Många hade skjutit fram företagsstarten länge på grund av namnet = förlorad omsättning. De flesta hade fått bra feedback av sina vänner. Om man saknar yrkeskompetens inom ett område, så är det svårt att bedöma vad som är bra.
Hur går det till?
1. Arbetet påbörjas med en intervju.
2. I samtalet på ca 15 min kollar vi upp namnet i olika register, och ger feedback på det.
Hemsida
Hem
Hemsidans betydelse
Hemsidan är nästa nivå av ansiktet utåt. Här spelar såväl innehåll som layout stor roll för om kunden blir intresserad och får förtroende, eller inte. Vanligt är att företag är beroende av sin webbyrå för skötsel av hemsidan, vilket kostar en hel del. Vi bygger den i ett lättanvänt verktyg, vilket ofta sparar pengar i längden.
Hur går det till?
1. Arbetet påbörjas med en intervju kring önskemål mm.
2. Vi tar steg för steg fram sidan avseende text, bilder och annan layout tills ni är nöjda.
3. När både dator och mobilsidan är klara, domän kopplad mm, så utbildar vi i hur ni jobbar i verktyget.